Monday, December 20, 2010

manis bak bunga...


saya terpanggil untuk menulis pasal gula-gula. Sebab, waktu saya kecil, saya memang gemarkan sudirman dan gula-gula..erk..apakah kena mengena sudirman dengan gula-gula??



well, when i was a kid, i'am exposed to entertainment and sudirman was a figure who was very much associated with it. Way back in the 80's and early 90's, Sudirman was a music icon and the nation were fondly-influenced by him through his so true voice through his songs and he himself had became apart of our lives regardless of who u are, where are u from. An eccentric performer with distinguish styles that many artistes wouldn't enough good to over take him, even until today, his legacy still remains through his songs recorded and played, or sang by us.



the relation of 'gula-gula' and Sudirman is, i can still recall i was so into a song of entitled 'Pesan Abang'.



liriknya sangat signifikan untuk tujuan 'entry' ini:



Adikku muda remaja,

Awasi bila melangkah,

Wajahmu manis bak bunga,

Pasti ramai yang tergoda,


Tidak dilarang kau bersuka,

Asal tahu kan batasnya,

Jangan sampai adik terlupa,

Harapan dan cita-cita.


from the song, it clearly states about 'wajahmu manis bak bunga'.


apa yang saya rasa di sini, manis bak bunga memiliki beberapa maksud yang menjadikan saya betul menyukai lagu ni, selain bait2 lirik yang lain dalam lagu tu 'is straight forward meaning'


manis, macam gula-gula walaupun tertulis 'bak bunga'.


saya merasakan hidup adalah manis macam makan gula-gula. manis sebab kita akan melalui hidup dengan penuh suka duka. Kadang-kadang sesuatu yang menyeronokkan, kadang-kadang pahit atau perit atau sedih, kecewa and etc. Namun masih dianggap manis akhirnya sebab kita dah berjaya melaui semua itu, macam makan gula-gula, gula-gula perisa strawberry memang manis, tapi ada juga gula-gula macam hacks yang kadang-kadang pahit atau pedas tapi still kita telan dan rasa manis jugak akhirnya.


'manis bak bunga' melambangkan semasa kita muda, kita boleh melakukan apa sahaja. ketika muda kudrat kita masih elok untuk buat atau capai apa sahaja sehingga merasai kemanisan selepas melakukannya. sebabnya, bila kita semakin tua, macam kita makan gula-gula-semakin dihisap, semakin mengecut, hilang manisnya dan akhirnya dikunyah, mengecil dan terus ditelan. begitulah akhirnya, contoh macam Mak saya sendiri, masa muda memang cantik-'manis'. semakin tahun ke tahun, saya rasa amat berbeza rupanya jika dibandingkan dengan foto semasa dia 'merende' bersama-sama teman-temannya..hahahh.., lebih-lebih lagi melihat keadaannya yang tidak boleh banyak bergerak, bergantung hidup pada mesin 'dialysis' and hanya terlantar di atas katil, memakai pampers dan duduk sahaja di atas kerusi roda.


So, youthful won't last forever, as it will fade through times. Enjoy it while it last and do not waste it for the next chapter of life as whatever that you do today will impose 'persistent threat' to your next life.


p/s:....is listening to the songs over and over again!

1 comment: