Saturday, October 31, 2009

Kawan Jenis Apa Aku ni ek!

assalamualaikum.

aku dapat tahu daripada blog kawan baik aku, dia mengalami masalah yang datang bertimpa-timpa. dia memang jenis yang tak nak menyusahkan orang, maka dia tak suka nak beritahu orang yang dia mengalami masalah. bila budak comot baca blog dia, nasib menimpa ayah dia, sama menimpa ibu aku...yang sampai sekarang ini masih belum boleh buat kerja, hanya boleh bertongkat untuk berjalan dan kakak-kakak aku yang mandikan. betapa kesan kejadian pada 10 September 2008 yang lepas memberi kesan yang sangat memeritkan kepada dirinya, dan diriku.

tetapi apa yang membuatkan aku sedih, 8 September 2008, 2 hari sebelum kejadian itu berlaku, aku masih sempat menelefon dia dan abah, mengingatkan mereka "hari ini hari jadi faiz-hujung minggu ni nak celebrate la, dengan emak...", pada penghujung perbualan sempat lagi dengar emak cakap "kau elok-elok kat sana-selamat hari jadi". belum pun sempat hari yang ditnanti-nantikan (hujung minggu), aku menerima panggilan daripada Mak Long, butir perbualan:

Mak Long: "kau cakap ngan abah kau tu elok-elok, lepas ini jaga emak kau tu baik2"
Faiz: "nape pulak?"
Mak Long: "kau tak tau ke mak kau masuk hospital-darah tinggi dan strok"

*serius aku rasa dunia seakan-akan menunduk kerana gagal dalam tugasnya sebagai skrin realiti kehidupan. dia sepatutnya menunjukkan apa yang telah berlaku, namun, tiada siapa memberitahu budak comot mengenai benda ni-emak dimasukkan ke hospital semalam.

badan rasa bergetar, terus call abah:

Abah: "faiz apa yang abah nak cakap ni jangan kau panik, kelam kabut dan terkejut pulak...mak kau masuk hospital...semalam dia jatuh, kepala terhantuk kat besi katil...doktor kata dia ada kencing manis, darah tinggi, strok...n mungkin buah pinggang dia rosak!"

hatta, aku sekali lagi merasakan dunia menipu, kenapa aku tidak diberitahu 'in the first place'.

terus, airmata ku bercucuran jatuh, tak boleh ditahan-tahan lagi. keluar daripada library-PTSL, dengan airmata yang tertahan, bergegas pulang untuk menemui emak di hospital.

Harapan: sambut hari jadi musnah sama sekali!

berbalik kepada topik yang nak dibincangkan, aku rasa aku tak ambil tahu pun pasal kawan baik aku ni. sampai ni bukak blok baru dapat tahu perkara ini dan perkara tu dah berlaku beberapa minggu lepas.namun, tadi dia ada call "gud luck untuk exam" dengan nada yang biasa seolah-olah tiada apa yang berlaku ke atasnya. aku insaf, lepas ini aku akan sentiasa ambil berat pasal.

*wey...kuatkan diri kau...kita memang tak ade jodoh nak pursue degree sama-sama...but, aku yakin, kita akan jumpa lagi...tuhan maha adil...'kun faya kun'!

aku sentiasa mendoakan kau bahagia!

p/s: jantan keparat = budak comot


3 comments:

  1. Assalamualaikum Faiz, I'm sorry to hear about your mum. Stay strong k. Saje drop by, baru tau kawan aku sorg ni ade blog.

    ReplyDelete
  2. faiz...
    ak x pe...
    ak okey...
    hehehehe...
    skunk ngh struggle gile2 mau final!!!
    doakan ak...
    anywy..
    sgt sedey bace blog n post nieyh!!!
    ko pn jgn sedey2 tow!!
    kite doakan yg terbaik tok kita okeyh!!!!!

    ReplyDelete