Friday, April 3, 2009

AKTA KUALITI ALAM SEKITAR 1974.

dari dulu memang cadang nak ambil kursus Undang2 Alam Sekitar sebagai kursus pilihan bebas fakulti semester depan.


namun, terdapat cakap2 yang mengatakan, "pilihan banyak, buat betul2. so far, ramai ambil kursus yang market amat tinggi, seperti undang-undang kewangan korporat, undang2 perbankan, undang-undang insurans, dsb."


lepas itu, terfikir-"ha ah, kalau aku ambil kursus itu, marketability tu pulak macam mane nanti. aku diberi hanya 4 semester untuk ambil kursus pilihan yang mana akan menjadikan aku mahir dalam sesuatu cabang uu itu, patutkah aku ambil kursus2 seperti di atas dan melupakan UU alam Sekitar?"


tetapi, Anis Afiqah Che Rahim datang kepadaku dan bertanya "Faiz meh ramai2 kita ambil UU alam Sekitar sem depan". lantas terfikir pasal marketability sekali lagi, terbantut. namun fikiran itu terpintas dengan satu suara berbisik-"Tak mahu kah kamu untuk menjadi seorang pakar undang-undang alam sekitar Malaysia suatu hari nanti-mana ada pakar undang2 sekitar di Malaysia sekarang ini-negara masih mencari-cari siapakah yang akan menjadi 'pakar' itu-dengan Undang2 alam sekitar la aku boleh jadi lawyer untuk mendakwa dan menghukum mereka2 yang masih tak faham2 bahasa yang mencemarkan alam itu salah! bukan sahaja di sisi undang2."


jadi, keputusanku diteruskan. tak sabar nak belajar Uu Alam Sekitar!


kepada yang suka mencemarkan alam ingatlah:


"dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah s.w.t kepadamu (kebahagiaan) negeri di akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu daripada (kenikmatan) duniawi dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah s.w.t telah bebuat baik kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerosakan di (muka) bumi, Sesungguhnya Allah s.w.t tidak menyukai orang-orang yang membuat kerosakan" (al Qasas:77)


Allah s.w.t mengutuk dan membenci orang-orang yang merosakkan dan mencemarkan bumi dan alam yang telah Allah ciptakan dengan sempurna. alam kalau tak dijaga akan lenyap sepenuhnya kerana alam hanya satu, mana ada alam atau bumi yang lain, iaitu jika satu bumi rosak, ada bumi lain yang boleh kita tinggal pulak.


fikir-fikirkanlah.


that's all, oh...dah lambat...nak pegi Mid, ada hal.


Tq for reading this! =)



POSE: "IN SUPPORT OF THE ENVIRONMET-FREE FROM DEGRADATION!"

2 comments:

  1. i haven't decided any course yet.
    Environmental law seems very interesting.

    but i prefer shariah kot....
    i can be civil lawyer and at the same time syarie.

    thus i can cater the needs of muslim and non muslim. Bigger market i guess....

    ReplyDelete
  2. ak minat environmental law cm ko..but im still thinking about what people had advice us..im thinking to take insurans law..but then they said insurans law is more suitable if we take it in third year!!im blur right now!!1

    ReplyDelete